Radio oli jo joka kodissa, kun meidän sukupolvemme syntyi maailmaan.
ULA-aika sen sijaan alkoi ainakin meillä vasta Brahenkadulla asuessamme
eli 1950-luvun alkupuolella.
Radio oli siis kuulunut kodin kalustoon jo varhaisesta lapsuudestamme.
Ensimmäinen oli vanha vikisevä, kähisevä ja uliseva Alfa-merkkinen kone,
höyryradioksi myöhemmin sanottu. Asemien virittely sujui enemmänkin
sattuman kaupalla, ja antennijohtoa piti hilata verhotankoihin ja sen
sellaisiin kuuluvuutta parantamaan. Kun isä sitten toi kotiin
näppäimillä varustetun ULA-Philipsin, olimme naamat vehnäsellä. Melkein
kuin piano! Äänikin oli entiseen kähinään verrattuna suorastaan hifiä.
Sillä sitten kuunneltiin Lastentuntia ja Kankkulan kaivolla -ohjelmaa
sekä Joululahjavalvojaisia. Eihän niistä aikuisille tarkoitetuista
vitseistä juuri mitään ymmärretty, mutta naurettiin kuitenkin mukana.
Mikki-Hiiri merihädässä oli aina yhtä traaginen ja loppuun asti piti
jännittää, selviääkö se hengissä vai viekö Meripeikko hiirulaisen.
Suomen Joutsen ehti kuitenkin aina onneksi hätiin. En silloin tiennyt,
että samanniminen koululaiva oli olemassa, vaan pidin Mikin pelastajaa
oikeana joutsenena. "Pieni vesikirppu vain" oli toinen sydämeen käynyt
laulu.
Radiosta kuunneltiin myös Kalle Kustaa Korkin ja Pekka Lipposen
seikkailuja. Konnia ja koneihmisiä jakso on jäänyt erityisen
jännittävänä mieleen. Sen alkumusiikki oli hyvin erikoinen.
Käätypolun jengiä inspiroi myös kuunnelmasarja "Hyvää iltaa, nimeni on Cox." Siinä oli vihelletty tunnusmusiikki, joka
sujuu minulta, kuten monelta muultakin Vartsikan poikaviikarilta, yhä mainiosti. Markussedän lastentuntiakin piti pienet korvat hörössä kuunnella.
Kaikkien lasten tavoin minua kiinnosti kovasti, mistä se radion ääni
oikein tuli. Olin kauan varma, että radion sisällä oli pieniä ihmisiä.
Kurkistin takaseinän rei'istä sisälle ja näin siellä pieniä lamppuja ja
ikään kuin näyttämön, jota lamput valaisivat. Näyttelijöitä vain ei
näkynyt. Ajattelin, että kovinpa on ujoa porukkaa, kun eivät uskalla
esiin tulla. Mistä piilosta lienevät repliikkinsä laukoneet?
TELEVISIO
Televisio tuli Suomeen ja yleistyi pikku hiljaa 1950-luvulla. Muistoni
telkkarin tulosta keskittyvät pääasiassa luokkatoverini ja naapurimme
Jussi Kairavuon olohuoneeseen, koska sain joskus käydä heillä TV:tä
katsomassa. Meille se ei suinkaan tullut ensimmäisten joukossa, mutta
isä osti silti ekan, pieniruutuisen kaappitelevision käytettynä jo
niinkin varhain kuin vuonna 1956 tai 1957. Eihän mallilla mitään väliä ollut, kunhan kuva vain näkyi. Ensin minua kyllä pieni kuvaruutu
harmitti, kun muualla olin jo katsellut suurempiakin. Pian siihen
kuitenkin tottui. Varsinkin piirretyt olivat suuressa suosiossa - ja
viulut maksoi aina Fazer, eli hyvin mainokset purivat. Aleksis Kiven
Kihlauksen muistan katsoneeni Marjaniemessä asuneen koulukaverini
kotona. TV oli sen verran harvinaista herkkua, että melkein jokainen
nähty leffa jäi mieleen. Myös se koulukaveri on jäänyt mieleen. Hän oli
silloinen ihastukseni.
Muistan yhä TV:n alkuajoilta myös muutamia mainoslauluja. Yksi niistä,
joita en ole saanut päästäni vieläkään, oli ralli pesujauheesta: "Eho
ompi oiva uusi pesujauhe ja se on niin hellä käsille, käsille. Eho antaa
pyykillenne puhtaan raikkaan tuoksun ja se pesee vielä valkoisemmaksi.
Vielä valkoisemmaksi. Eho on täällä, Eho är här". Huomatkaa rallin
viimeiset ruotsinkieliset sanat! Pakollinen viesti kielivähemmistölle.
Ruotsinkieliset eivät näin ollen saaneet lainkaan tietää Ehon
ylivoimaisesta pesutehosta.
Ihka ensimmäinen telkkariin tutustuminen ei kuitenkaan tapahtunut
Kairavuon Jussin kotona. Se jäi lisäksi vähän vaillinaiseksi. Äiti
houkutteli minut mukaansa kylään sillä verukkeella, että voisin nähdä TV-ohjelmaa. En muista Äidin ystävän nimeä, mutta he olivat vanhoja
nuoruuden kavereita Vallilan Sos-Dem nuorista. TV:n katselu jäi kovin
pintapuoliseksi, sillä kone oli rikki. Laitteena se toki kiinnosti
kovasti, sillä kotelo oli läpinäkyvää muovia ja kuvaputki pyöreä.
Jos kone olisi ollut toiminnassa, näkymä hehkuvine putkineen olisi
taatusti ollut vielä komeampi.
Myöhemmin sainkin sitten sekä tiirailla että kannella telkkareita ihan
tarpeeksi kesäduunissa Heiskan TV-ja Radiohuollossa. Monta
juovamuuntajaa tuli juoteltua ja kuvaputkeakin pääsin vaihtamaan. Jos
juovamuuntaja oli kunnossa, siitä iski kokeiltaessa noin kolmen sentin
valokaari. Kerran Heiska joutui vahingossa kokeilemaan jännitettä kokovartalotestillä, kun hän huoltokeikalla sattui nojaamaan takana
olleeseen lämpöpatteriin. Kun Heiska vei meisseliä lähelle
suurjänniteputken hattua, valokaari iski meisselin kärkeen vähän ennen
kuin se kosketti laitteen runkoa. Jännite hyppäsi eristeen yli Heiskan
sormeen ja siitä kämmenpuolelle, kulki koko vartalon läpi ja iski
selästä lämpöpatteriin. Hyvään paitaan tuli reikä. Heiska sen sijaan ei
ollut moksiskaan.
|
Höyryradion nimi juontunee radion omaperäisestä äänialasta. Kun radion avasi, sieltä kuului yleensä vain pihinää ja puhinaa. Isän viriteltyä kotvan antennilankoja verhotankoihin, saattoi kuulla uutiset. Valaistu, värikäs aaltoalueitten asemakartta oli tosi hieno.
Vanha ULA-radio. Hienot pianokoskettimet tekivät vaikutuksen. Tässä mallissa oli jo stereoääni, mutta meidän omassa Philipsissä vain
mono. Pianokoskettimista valittiin aaltoalue. ULA oli ensimmäisenä vasemmalta. Kuva: Retro Thing Com.
Suurin piirtein tältä näytti toinen televisiomme. Sen taisi jo Heiska
meille hankkia isän kaappitelevision hajottua. Tuumia oli 17 ja kuva
musta-valkoinen. Rohjo painoi tiilipinon verran.
Kuva: reprottu vanhasta AGA:n esitteestä/Raahen lukio.
Jännitettä löytyi myös kuvaputken kyljestä, koska koko kuvaputki oli
suuri kondensaattori. Siinä säilyi varaus hyvin pitkään, vaikka kone
olisi ollut pois päältä. Aukkoon, johon suurjännitekaapeli kytkettiin,
ei ollut syytä koskea, ennen kuin jännite oli purettu.
Niiltä ajoilta muistan lisäksi ihan toisenlaisen Heiskalle sattuneen "tapaturman". Korjattava TV oli kallistunut kuljetuksen aikana ovea
vasten ja putosi pihalle, kun Heiska avasi pahaa aavistamatta
pakettiauton oven. Sain elämäni ensimmäisen restaurointitehtävän. Vaikka
itse kehun, aika hyvännäköiseksi laite saatiin, ja se kelpasi
asiakkaallekin. Kun en jälkipuheista tiedä, en osaa sanoa, pitikö Heiskan huomioida kolhu huoltolaskussaan? Taidekäsityö sen sijaan tuli
varmasti kaupan päälle.
TV- ja radiokomponentteihin kuuluivat kauniisti värikoodatut vastukset ja kondensaattorit. Jouduin joskus lajittelemaan Heiskan huoltolaukun, tukussa ostettuja, sekaisin menneitä vastuksia ja innostuin opiskelemaan tuon värikoodin. Siitä oli sittemmin hyötyä myös graafikon työssäni. Miksi luoda uutta väri-informaatiojärjestelmää jos kerran yksi hyvä ja koettu oli jo olemassa. Jokaisesta nuoruuteni työpaikasta on jäänyt jotain tärkeää myös myöhempää elämää varten. Mikään työ ei ole ollut "turhaa", myöhemmän ammatillisen kehityksen kannalta. Eri alojen osaaminen on harvoin hyödynnettävissä niin luontevasti, kuin että itse on asian käytännössä joutunut oppimaan ja sisäistämään.
Muisteli Hannu Kuukkanen |