Välimeri oli voimakkaasti jakautunut merenpinnan olleessa noin sata metriä alempana nykyisestä. Nykyistä kapeampi Gibraltarin salmi oli pengerretty umpeen ja Kaksoismeren liikennettä verotti Tarabin linnoituskaupunki. Kanavaa ei pystytty hallitsemaan riittävällä tehokkuudella, eikä riittävää rahastusta saatu aikaan kanavaportteja aukomalla. Tämä rasitti ennenkaikkea Azlanin kauppalaivastoa, jolla oli käytännöllisesti katsoen, merien herruus. Tarabin verotusta kiertääkseen oli Vesimiehen-kaksoismeren rannalle kasvanut myös opportunistikaupunki Nola. Nolasta pääsi kohtuullisen maantiematkan päässä sijaitsevaan Gadeuroksen kaupunkiin Oseanoksen rannalle.
Kartalle on valkoisella merkitty Allonin reitti. Esin Aegyptuksen Ogygiaan ja sieltä edelleen Ateenaan. Ateena oli 9000ekr kaukana mannermaalla, eli se ei ollut merikaupunki lainkaan. Sen satamakaupunkina toimi Nionso, Nykyisin Sounion.
Nionson satamasta tavarat kuljetettiin, pääasiassa härkävankkureilla Ateenaan.

Osa kuvaa: Google Maps™ mapping service.
Osa kuvaa: Välimeren merikortin syvyyskäyrät. Kartat pohjautuvat : Instituto Idrografico, Hydrographic Office D.W.H., IHB Monaco BHI, julkaisemien merikorttien syvyyskäyriin -100m.

(Kartat eivät ole navigointikelpoisia)