Noihin aikoihin oli töihin vaikea päästä, sillä suuret ikäluokat
kilpailivat asuntojen ja oppilaitosten lisäksi myös työpaikoista.
Kiertelin näytekansio kainalossa mainostoimistosta toiseen ympäri
Helsinkiä. Olisi pitänyt olla työkokemusta, mutta sitähän ei saanut, jos
ei päässyt töihin.
Olin opiskelun ohessa tehnyt freelance-töinä muutamia painotuotteita, ja
ne vähän auttoivat. Niiden perusteella sain Äksämainokselta omalla
riskilläni tehtäväksi luonnoksen joulupaperista. Jos malli hyväksytään,
saisin siitä korvauksen. Jos sitä ei hyväksytä, en saisi mitään. Otin
työn vastaan kunnianhimoa uhkuen, ja tein viikon kuluessa useita
erilaisia, pitkälle viimeisteltyjä luonnoksia. Tyytyväisenä vein ne Äksämainokseen, jossa sovittiin, että voisin seuraavalla viikolla palata
asiaan.
Sovittuun aikaan saavuin sitten kuulemaan, että mallini eivät
kelvanneet. Asiakas oli ostanut paperin, jonka kuvio oli kopioitu
amerikkalaisesta graafisesta kirjasta. Pyysin luonnokseni takaisin,
koska halusin liittää ne näytekansiooni. Sain kuulla, että ne olivat
jääneet asiakkaalle. Ihmettelin tietysti, mitä asiakas niillä tekee, jos ei niitä kerran hyväksynyt? "Pyyhkii niillä perseensä", kuului
kannustava vastaus.
Vähän myöhemmin ura kuitenkin urkeni, ennen kaikkea kuvitustaitoni
ansiosta. Pääsin Tehomainokseen eli Tehikseen. Se oli Huhtamäen mainostoimisto ja
lähes kaikki asiakkaat olivat konsernin elintarvikealan yrityksiä.
Tehiksessä minua tervehti iloisesti tuttu graafikko, Osku. Hän oli
vanhan kouluaikaisen ihastukseni isä ja lisäksi se mies, joka oli saanut
minut päättämään, että minusta tulee isona mainosgraafikko. Oskulla oli
tapana puristaa kättä niin, että ”vastustaja” ulisi kivusta. Olin
kuitenkin Heiskan opastuksella jo moiseen koiruuteen harjaantunut, joten
osasin puristaa sopivasti vastaan – Oskun suureksi harmiksi. Hänen
lisäkseen sain aikaa myöten joukon muita, erittäin hyviä työtovereita.
Muutama vuosi sitten kokoonnuimme muistelemaan vanhoja touhuja ja muuta
mukavaa niiltä ajoilta, jolloin mainostoimistoissa oli miehet, naiset ja ideat
vielä rautaa.
Vanha Taikin kurssikaverini houkutteli minut Tehomainoksesta isänsä firmaan, Mainostoimisto AS Luotoselle. Vaikka olin Tehiksessä päässyt hyvin kiinni elintarvikemainontaan ja kuvitustyöhön, eteneminen
uralla näytti siellä hitaalta. Vuosi vaihtui, mutta olin ja pysyin
mainospiirtäjänä eli peistarina. Se oli mainostoimisto-ateljeen alinta kastia ja palkkakin oli sen
mukainen ja jopa riippumatta siitä millaista työtä tein.
Asuntokin olisi pitänyt saada ostettua, koska vuokramarkkinoilta ei
sellaista löytynyt.
AS Luotosella minulla oli ilo tutustua aapiskuvittaja Ekiin. Hän oli
toki kuvittanut paljon muutakin, julkaissut slangilla kirjoitetun
pakinakirjan ja hänet tunnettiin myöhemmin myös radiosta armoitettuna
slangipakinoitsijana. Eki oli harmaatukkainen, arvokkaan näköinen
herrasmies, jonka sisällä asui aito stadinkundi ja poikaviikari. Hän
sattui oleman minulle Taikissa graafista suunnittelua opettaneen Jaskan
parhaita kavereita ja kertoi, miten he kaksi olivat kerran jekuttaneet
yhtä valokuvamallin planttua.
Pojat olivat käymässä Yy-studiossa ja jäivät kahden, kun kuvaaja lähti
ostamaan lisää filmiä. Ovelle ilmestyi neitokainen: "Tässä mä nyt oon
niinku sovittiin. Onko teillä aikaa ottaa ne kansiokuvat?” Totta kai -
pojat olivat heti juonessa mukana. ”Neiti ottaa vain vähän kevyempää
ylle jotta päästään aloittamaan!” Sen jälkeen veijarit asettelivat
alusasuista tyttöä ahkerasti eri poseerausasentoihin ja laukoivat tyhjää palkkikameraa ammattilaisen ottein. Totuus valkeni neitokaiselle vasta,
kun oikea kuvaaja palasi filmiostoksilta.
Sain Luotosella ollessani puhelun Ervasta, kun siellä vapautui AD:n
pesti. Lyhenne on auki kirjoitettuna Art Director. Sen voisi
kääntää taiteelliseksi johtajaksi, mutta siinä merkityksessä sitä ei
suomalaisessa mainosmaailmassa käytetty. Taiteelliset
johtajat olivat taidepuolen ylintä johtoa, AD taas oli lähinnä
asiakasvastuullinen, suunnitteleva taiteilija, jonka esimies oli
ateljeepäällikkö. AD:n pestiä isossa toimistossa ei voinut ohittaa
olankohautuksella. Se tarkoitti sekä merkittävää edistymistä uralla että taloudellista etua.
Siirtyminen Ervaan kävi niin, että eräs entinen tehisläinen, Ervassa silloin Copynä työskennellyt Erkki antoi minusta vinkin Ervan ateljeepäällikölle, Magnukselle. Olisin tulossa Erkin työpariksi. Copy, eli Copywritter on suunnitteleva mainostekstien kirjoittaja ja Copy, AD ja yhteysmies, muodostivat yhdessä luovan tiimin.
Annettiin minusta toinenkin vinkki. Luotosen talouspäällikkö kertoi minulle
läksiäisissäni, että hän oli lähettänyt minusta etukäteen käyttöohjeet
Ervan toimitusjohtajan sihteerille. Pidin sitä vain hyvänä vitsinä.
Vasta Ervan pikkujouluissa kuulin, että sihteeri oli Luotosen
talouspäällikön antaman ukaasin voimalla käskenyt toimistonsa naiset
jättämään minut bileissä rauhaan - mainostoimistojen naisväki kun muka
tunnettiin siitä, että pikkujouluissa heiltä herkästi putoilivat pikkupöksyt. En tiedä, olisinko loveen langennut, mutta sen tiedän, että tuntui hyvältä, kun joku huolehti.
Opintoni Taideteollisessa olivat samanaikaisesti edenneet pikku hiljaa itse
laatimani aikataulun mukaan ja alkoi olla päättötyön aika. Aiheeksi valitsin värin
reproduktion. Aihe oli Taikissa uusi, joten siihen ei oppilaitoksessa
saanut koulutusta. Graafista suunnittelua jo työkseni tehneenä olin
todennut, että alalla taitoa suuresti kaivattiin, Ervassa esimerkiksi
kipeästi.
Kuten kaikissa suurissa mainostoimistoissa, myös Erva-Latvalassa oli
faktori. Hänen kuului hankkia painolaitoksilta kustannusarviot ja valvoa
aineiston ja painotyön laatua. Häntä tarvittiin myös, kun
reklamaatioista, korvauksista ja uudelleen painatuksista neuvoteltiin.
Ervalla aluksi ihmettelin, miksi faktori oli aina kovin sovitteleva ja
otti helposti syyn mainostoimiston niskoille, joko kokonaan tai
osittain. Minun aikanani tilanne ja käytäntö muuttuivat, koska pystyin
keskustelemaan suoraan painolaitoksen kanssa diojen ja aineistojen
painoteknisestä laadusta.
Jälkeenpäin selvisi, että faktorilla oli ollut painolaitoksen
moottorivene kaiket kesät vapaasti käytettävissä. |
Sumuinen näkymä työhuoneemme ikkunasta siihen aikaan, kun Erva oli Meritullinkadulla. Nyt tontilla seisoo jo uusi talo. Tippa-Rellulle löytyi täältä aina parkkipaikka.
Joukko rakkaita työkavereita työhuoneemme nurkkapöydän ääressä. Ilmeisesti on menossa aamukahvihetki. Toinen huoneenhaltijoista, copy-parini Erkki, piiputtelee ensimmäisenä oikealla.
Kun tulin Ervaan, se sijaitsi Tallbergin talossa Aleksilla, Stockmannia
vastapäätä. Sieltä tuli pian muutto Meritullinkadulle. Ervalla tutustuin
Niinaan, naispuoliseen kollegaan, varsin hauskalla tavalla. Hän oli
Tukon kahvien AD, ihana ihminen; erinomainen suustaan ja ripeä otteissaan. Tuskin olin asettunut uuteen työhuoneeseeni, kun Niina
ilmestyi ovelleni ja alkoi ruuvimeisselillä irrottaa siitä kahvaa. "Ethän sä tätä mihinkään tarvitse?" Vastasin vähän pöllämystyneenä, että jos ovi voi olla auki, se ei kai kahvaa tarvitse. Niina työnsi
tyytyväisenä kahvan iloisen kirjavan työtakkinsa taskuun ja kiitti. ”Teen nääs himassa remppaa ja haluan oviin juuri tällaiset kahvat.
Lupaan, että jätän sun oves auki!” Selitykseksi on aiheellista lisätä,
että Ervan muuton syynä oli talon tuleva täysremontti, jossa myös ovet
menisivät vaihtoon. Niina muisti myös aina pääsiäisenä toivottaa
virkasisarilleen munarikasta pääsiäistä.
Ervassa perustimme AD Jukan kanssa Erkäry-ryhmän. Auki kirjoitettuna
lyhennys tarkoitti: Ervan jälkikäyttöryhmä. Erva taisi olla
ensimmäinen vihreä mainostoimisto, tietämättään. Kierrätys oli tullut
suureen huutoon, ja Erkäry valmisti pois heitettävästä kamasta
pilakaluja omaksi ja toisten iloksi. Uusiokäyttöön pääsivät
skitsipaperirullien holkit, tyhjät repron kehitekanisterit ja repropaperilaatikot. Ne muuttuivat työhuoneitten välisiksi ohjuksiksi,
lintu-kodoiksi, käsikäyttöisiksi matkahakulaitteiksi ja liki-kaukoputkiksi likinäköisille.
Työmaa Ervassakaan ei ollut ikuinen. Puhelin oli alkanut soida, sillä AD oli kysyttyä työvoimaa mainonnan kulta-aikoina. Eräänä päivänä minulle tuli kuitenkin poikkeuksellinen puhelu. Luurin päässä oli entinen työkaveri, joka oli päätynyt pieneen mainos- ja viestintätoimistoon, Delfiini-viestintään. Toimiston omistaja tarjosi minulle tuliaislahjana pientä osakkuutta, jos siirtyisin heille AD:ksi.
Pääasiassa työskentelin Copy-parini Erkin kanssa mutta sen lisäksi olin Ervassa tehnyt töitä useille muillekin tiimeille. Olin kuitenkin kyllästynyt siihen, että niskaani tahtoi kaatuilla myös töitä, jotka eivät minulle kuuluneet.
Olin joutunut paikkailemaan niin vierailevien yhteysmiesten kuin copyjenkin hommia, koska herrat istuivat mieluummin Pataässässä, sen sijaan, että olisivat pysyneet työpöytänsä ääressä kiireistä kampanjaa suunnittelemassa.
Lupasin Delfiinin kaverille miettiä tarjousta.
Eniten minua askarrutti lähtö Magnuksen takia; hän oli tehnyt parhaansa viihtyäkseni Ervassa. Hän hankki minulle aina apuvoimia, kun työt alkoivat kasaantua liikaa. Hän piti myös palkkani ajan tasalla ehdotellen tasaisin välein kausikorotuksia, "koska henkilökohtaiset tuottavuusluvut näyttävät hyviltä." Minullehan semmoinen tietenkin sopi.
Nolostellen kerroin siis Magnukselle, että minulle oli tarjottu
mielenkiintoista työpaikkaa. Seurauksena oli, että toimitusjohtaja kutsui minut puheilleen. Hän tiesi Delfiini-viestinnän tarjouksen: autoetu, viikko lisää kesälomaa ja talvilomaa. Osakkuudesta hän ei
tiennyt, koska en ollut kertonut siitä edes Magnukselle. Pikkusikaria poltellen toimitusjohtaja esitti
vastatarjouksensa: mainitut edut suoraviivaisesti rahapalkaksi
muutettuina. Ei siis mitään verotuksellista etuutta. Minua vähän
ihmetytti. Eikö toimitusjohtaja ymmärtänyt, mikä merkitys oli
palkanosalla, joka verotuksellisesti voidaan muuttaa kevyempään muotoon,
ja mitä merkitsi työntekijälle vapaa-aika?
Yksimielisyyteen emme päässeet, koska toimitusjohtaja ei halunnut luopua
Ervan käytännöstä olla antamatta luontaisetuja. Ilmeisesti hän laski
liian paljon myös Ervan muinaisen maineen varaan. Ongelmana oli
tuohon aikaan progressiivisen verotuksen aiheuttama kummallisuus, että palkan lisääminen saattoi pienentää käteen jäävää palkkaa, tai että nettosumman kasvu jäi merkityksettömän vähäiseksi. Rahalliset korotukset
olisi pitänyt mitoittaa ihan toisiin lukemiin. Kiitin tarjouksesta ja
lähdin Ervasta. Olimme juuri samoihin aikoihin ostaneet Laajasalon talon, ja remonttiin tarvittiin rahan lisäksi myös vapaa-aikaa.
Tapasin Magnuksen kerran vuosia jälkeenpäin aivan sattumoisin Venetsiassa. Olin käymässä Biennaalissa ja kävelin San Markon torilta
umpimähkään Venetsian sokkeloisille sivukaduille. Tulin pienelle
aukiolle ja näin vastapäisessä kahvilassa tutun näköisen harmaan
herrasmiehen vaimoineen. Magnushan se siinä istui naama virneessä. Kun
katselin tätä kyyhkyläisparia Venetsian auringossa, muistin herran
itsensä kertoman tarinan; se osoitti, että hänen vaimonsa oli ihan
erikoistapaus taiteilijan siipaksi. Magnus oli seikkailurikkaan
nuoruutensa aikoihin lähtenyt Tanskaan ja jäänyt sille tielleen. Hän oli
kohdannut söpön tanskattaren ja unohtunut tämän kanssa asustamaan ja taitelijaelämää viettämään. Vaimo odotteli aikansa, kunnes lähti ja haki
miehen kotiin. Tämä oli Magnuksen omin sanoin ”todellista rakkautta, eikä mitään nusahtelua porttikäytävissä."
Muisteli Hannu Kuukkanen |