WEBCAG aloitti
WWW-sivujen suunnittelun keväällä 94, kun WWW palvelimia
alkoi ilmestyä Suomeen. Ensimmäinen graafinen selain "Mosaic" ja
hitaat liikennenopeudet, eivät antaneet suuria mahdollisuuksia mutta ympäristö oli sellaisessa valmiudessa, että se pystyi vakuuttamaan Internetin olevan kehittymässä mediaksi markkinointiviestinnän tarkoituksiin.
Yhteistyökumppanina oli aluksi Mofile Place WWW-verkkojulkaisu.
Mofile-yhteistyö
käsitti "ilmoitustilamyyntiä", sekä Mofilen sisällön
kehittämistyötä.
Tuolta ajalta olivat peräisin Arctia Partners:n ja Pauligin ensimmäiset
kaupalliset WWW-sivut.
Arctia Partners myi (tietääksemme ensimmäisenä Suomessa) sivuillaan hotellihuoneita.
Toimme myös -94 Lenigrad Cowboysit Mofilen sivuille, joka seikka
nosti Mofile Place:n kävijämäärän heti kymmenkertaiseksi.
Myös kansaenvälisestikin tunnetun luontovalokuvaaja Matti A.
Pitkäsen kuvagalleria perustettiin Hannu Kuukkasen neuvottelujen
tuloksena Mofile Placeen.
Yhteistyö Mofilen kanssa päättyi keväällä
95.
Pitkäsen sivusto sai myöhemmin kasteessa nimen Photonet ja se
html-koodattiin omaksi sivustokseen Markkinointi Instituutin WWW tutorointiprojektina -96.
Sivujen suunnittelu ja grafiikka oli Hannu Kuukkasen tuotantoa.
Sivusto sai European On Line:n "Best of Europe" sertin 14.2.1997.
Keväästä
95 alkaen WEBCAG on ollut "medioista" riippumaton WWW-palvelujen suunnittelija
ja sisällön tuottaja.
Vuoden 95 alussa syntyi STAKES:n WWW-ilme, sekä aloimme yhteistyöprojektin
Net People:n kanssa, Suomen ensimmäisen
kaupallisen Musiikki-Sivuston perustamiseksi.
Se aloitti Fuugan osalta jo syksyllä 95. Hanke kaatui laajemmilta
osin Teoston vitkasteluun järkevän nettihinnoittelun kehittämiseksi.
Kun WWW-kaupan näytemusiikin (20s) hinnoittelun lähtökohta
oli tuolloin sama, kuin TV- tai radiospotin mainospalassa. Peruste oli järjetön.
Kaupallisella sektorilla valmistui Fazerleipomoitten sivut keväällä
-96 ja tavoitteena oli 2000 sivuhakua viikossa toukokuussa. Tämä
saavutettiin. Osoitetta levittiin valtakunnallisissa medioissa satunnaisena
osoiterivinä sekä hakupalveluitten kautta. Heikosta julkisuudesta
huolimatta kävijämäärä nousi huippulukemiin
vuoteen 98 mennessä jolloin sivuhakuhuiput (10 000 - 30 000) olivat aikansa
eliittiä. Fazer Leipomot Oy:n WWW-sivut toimitettiin avaimet käteen
periaatteella+ Webmasterointi.
Saitista kertyi erittän vankka kokemus siitä, mikä vetää
oikean kohderyhmän yleisöä WWW-sivuille.
Hoasin sivut tuotettiin alun perin Mainostoimisto HPV:n kanssa yhteistyössä
ja niillä markkinoitiin Hoasin asuntoja ja vähennettiin opiskelija-asiakkaitten
tarpeetonta juoksuttamista.
Asiakas oli erittäin tyytyväinen sivuston toimivuuteen ja
saatuihin tuloksiin. Sivustoja pystyi selaamaan jopa tekstiselaimella
ja sivustossa huomioitiin palvelun käyttäjän erilaiset lähestymissuunnat
asuntoa hankittaessa. Sivuilta löytyivät asuntojen sijainnit
karttapohjilla, asunnot löytyivät myös oppilaitosten
mukaan ja sivustoilla toteutettiin mm. Excell-ohjelmistosta generoitua
tietokantasivua asuntojen varaustilanteen seuraamiseksi. Sivustossa
oli myös hakupalvelu jolla voitiin tehdä erilaisia parametroituja
hakuja asuntokantaan.
|
Mainostoimisto HPV:n alkuperäiset
www-sivut syntyivät WEBCAG:n avustuksella.
HPV:n kanssa jatkui pitkä, monivuotinen yhteistyö mainonnan
ja www-median suunnittelun saralla.
Promicro Oy:n WWW-sivut tehtiin keväällä
96.
Victor EK:n kotisivut toteutettiin keväällä 97 yhdessä
Meridian X:n kanssa.
Keväällä 98 aloitettiin Leipätiedotus ry:n saitin
suunnittelu, joka avattiin täyteen laajuuteensa syskuussa 98, sekä
Hoasin sivuston grafiikan ja navigoinnin (käyttöliittymän)
uusinta 98 syksyllä : projektin grafiikan tuotti mainostoimisto
Daff. Alli Paasikiven säätiön saitti 1999. Mainostoimisto
Medi Design:n saitti 1999. ISKU Oy:n sivusto uusittiin 1999 (VPV Euro
RSCG Oy:visu). Helsingin Dataladonta, saitin suunnitteluu ja toteutetus
www.dataladonta.fi v.2000. Marja Tolvanen Oy www-saitin uudistus, v.2000.
Taidekeskus Salmelan/HPV www-sivusto avattiin juuri helmikuussa 2000.
Väinö Tannerin säätiön/HPV sivut avattiin maaliskuussa
2000.
WEBCAG
kehitti myös WWW-osaamisen yhteistyöketjua, virtuaalityöryhmää,
jossa merkittävänä osana oli tuolloin CGI-rajapintaa
hyödyntävä ohjelmointitaito ja Java-sovellukset.
1.4.2000
WEBCAG lopetti toimintansa Hannu
Kuukkasen siirryttyä VTT:n palvelukseen erkoistutkijaksi. Kiitämme
asiakkaitamme hyvästä ja useimmassa tapauksessa pitkään
jatkuneesta yhteistyöstä.
WWW-suunnittelussa
käyttämiämme teesejä:
Kaiken www-suunnittelun periaatteena on oltava kohderyhmän huomioonottaminen: helppokäyttöisyys, selkeys. Sisällön, käyttöliittymän ja visualisoinnin
tulee noudattaa tätä periaatetta.
Yrityksen viestintä on sovitettava asiakkaiden tarpeisiin web-palveluissa.
Jokaisen www-sivuston tulee heijastaa yrityksen imagoa ja/tai tuotteen
"brändiä", ei suunnittelutoimiston omaa "Webbi-käsitystä"
tai päivän "Webbi-muotia".
Www-sivustojen
tulee kulkea käsikädessä yrityksen muun markkinoinnin
ja mainonnan kanssa. Www-osoite on esillä medioissa kuten muutkin
yhteystiedot ja www-sivuilla huomioidaan aktiiviset kampanjat muissa
medioissa.
Jokainen www-sivu on oltava navigoitavissa kaikilla käytössä
olevilla selaimilla. Viihdesivut ovat asia erikseen, koska viihdesisällön
etsijät malttavat ladata dataa, ohjelmistoja ja plug-in:eja selaimeensa.
Asiakkaan on löydettävä etsimänsä tieto kolmella
klikkauksella, aikatavoitteena max 3 s. Sisällön latautuminen heti tai max. per sivu alle 5 s. Jos sisällön latautuminen kestää kohderymän yleisimmin käytössä olevalla yhteysnopeudella
pitempään, on siitä esitettävä jonkinlainen
"tilannetieto".
Muutamia
verkkosivuesimerkkejä
Muutamia
viihteellisiä DHTML esimerkkejä
Tämän
sivuston tausta ja toimintaperiaatteet
|