WWW-SUUNNITTELU

WEBCAG aloitti WWW-sivujen suunnittelun keväällä 94, kun WWW palvelimia alkoi ilmestyä Suomeen. Ensimmäinen graafinen selain "Mosaic" ja hitaat liikennenopeudet, eivät antaneet suuria mahdollisuuksia mutta ympäristö oli sellaisessa valmiudessa, että se pystyi vakuuttamaan Internetin olevan kehittymässä mediaksi markkinointiviestinnän tarkoituksiin.
Yhteistyökumppanina oli aluksi Mofile Place WWW-verkkojulkaisu.
Mofile-yhteistyö käsitti "ilmoitustilamyyntiä", sekä Mofilen sisällön kehittämistyötä. 
Tuolta ajalta olivat peräisin Arctia Partners:n ja Pauligin ensimmäiset kaupalliset WWW-sivut. 
Arctia Partners myi (tietääksemme ensimmäisenä Suomessa) sivuillaan hotellihuoneita. Toimme myös -94 Lenigrad Cowboysit Mofilen sivuille, joka seikka nosti Mofile Place:n kävijämäärän heti kymmenkertaiseksi. 
Myös kansaenvälisestikin tunnetun luontovalokuvaaja Matti A. Pitkäsen kuvagalleria perustettiin Hannu Kuukkasen neuvottelujen tuloksena Mofile Placeen. 
Yhteistyö Mofilen kanssa päättyi keväällä 95. 
Pitkäsen sivusto sai myöhemmin kasteessa nimen Photonet ja se html-koodattiin omaksi sivustokseen Markkinointi Instituutin WWW tutorointiprojektina -96. Sivujen suunnittelu ja grafiikka oli Hannu Kuukkasen tuotantoa. Sivusto sai European On Line:n "Best of Europe" sertin 14.2.1997.

Keväästä 95 alkaen WEBCAG on ollut "medioista" riippumaton WWW-palvelujen suunnittelija ja sisällön tuottaja. 
Vuoden 95 alussa syntyi STAKES:n WWW-ilme, sekä aloimme yhteistyöprojektin Net People:n kanssa, Suomen ensimmäisen kaupallisen Musiikki-Sivuston perustamiseksi. 
Se aloitti Fuugan osalta jo syksyllä 95. Hanke kaatui laajemmilta osin Teoston vitkasteluun järkevän nettihinnoittelun kehittämiseksi. Kun WWW-kaupan näytemusiikin (20s) hinnoittelun lähtökohta oli tuolloin sama, kuin TV- tai radiospotin mainospalassa. Peruste oli järjetön.

Kaupallisella sektorilla valmistui Fazerleipomoitten sivut keväällä -96 ja tavoitteena oli 2000 sivuhakua viikossa toukokuussa. Tämä saavutettiin. Osoitetta levittiin valtakunnallisissa medioissa satunnaisena osoiterivinä sekä hakupalveluitten kautta. Heikosta julkisuudesta huolimatta kävijämäärä nousi huippulukemiin vuoteen 98 mennessä jolloin sivuhakuhuiput (10 000 - 30 000) olivat aikansa eliittiä. Fazer Leipomot Oy:n WWW-sivut toimitettiin avaimet käteen periaatteella+ Webmasterointi.
Saitista kertyi erittän vankka kokemus siitä, mikä vetää oikean kohderyhmän yleisöä WWW-sivuille.

Hoasin sivut tuotettiin alun perin Mainostoimisto HPV:n kanssa yhteistyössä ja niillä markkinoitiin Hoasin asuntoja ja vähennettiin opiskelija-asiakkaitten tarpeetonta juoksuttamista.
Asiakas oli erittäin tyytyväinen sivuston toimivuuteen ja saatuihin tuloksiin. Sivustoja pystyi selaamaan jopa tekstiselaimella ja sivustossa huomioitiin palvelun käyttäjän erilaiset lähestymissuunnat asuntoa hankittaessa. Sivuilta löytyivät asuntojen sijainnit karttapohjilla, asunnot löytyivät myös oppilaitosten mukaan ja sivustoilla toteutettiin mm. Excell-ohjelmistosta generoitua tietokantasivua asuntojen varaustilanteen seuraamiseksi. Sivustossa oli myös hakupalvelu jolla voitiin tehdä erilaisia parametroituja hakuja asuntokantaan.

 

 

 

 

Mainostoimisto HPV:n alkuperäiset www-sivut syntyivät WEBCAG:n avustuksella.
HPV:n kanssa jatkui pitkä, monivuotinen yhteistyö mainonnan ja www-median suunnittelun saralla.

Promicro Oy:n WWW-sivut tehtiin keväällä 96. 
Victor EK:n kotisivut toteutettiin keväällä 97 yhdessä Meridian X:n kanssa. 
Keväällä 98 aloitettiin Leipätiedotus ry:n saitin suunnittelu, joka avattiin täyteen laajuuteensa syskuussa 98, sekä Hoasin sivuston grafiikan ja navigoinnin (käyttöliittymän) uusinta 98 syksyllä : projektin grafiikan tuotti mainostoimisto Daff. Alli Paasikiven säätiön saitti 1999. Mainostoimisto Medi Design:n saitti 1999. ISKU Oy:n sivusto uusittiin 1999 (VPV Euro RSCG Oy:visu). Helsingin Dataladonta, saitin suunnitteluu ja toteutetus www.dataladonta.fi v.2000. Marja Tolvanen Oy www-saitin uudistus, v.2000. Taidekeskus Salmelan/HPV www-sivusto avattiin juuri helmikuussa 2000. Väinö Tannerin säätiön/HPV sivut avattiin maaliskuussa 2000.

WEBCAG kehitti myös WWW-osaamisen yhteistyöketjua, virtuaalityöryhmää, jossa merkittävänä osana oli tuolloin CGI-rajapintaa hyödyntävä ohjelmointitaito ja Java-sovellukset.

1.4.2000 WEBCAG lopetti toimintansa Hannu Kuukkasen siirryttyä VTT:n palvelukseen erkoistutkijaksi. Kiitämme asiakkaitamme hyvästä ja useimmassa tapauksessa pitkään jatkuneesta yhteistyöstä.  

WWW-suunnittelussa käyttämiämme teesejä:

Kaiken www-suunnittelun periaatteena on oltava kohderyhmän huomioonottaminen: helppokäyttöisyys, selkeys. Sisällön, käyttöliittymän ja visualisoinnin tulee noudattaa tätä periaatetta.

Yrityksen viestintä on sovitettava asiakkaiden tarpeisiin web-palveluissa.

Jokaisen www-sivuston tulee heijastaa yrityksen imagoa ja/tai tuotteen "brändiä", ei suunnittelutoimiston omaa "Webbi-käsitystä" tai päivän "Webbi-muotia".

Www-sivustojen tulee kulkea käsikädessä yrityksen muun markkinoinnin ja mainonnan kanssa. Www-osoite on esillä medioissa kuten muutkin yhteystiedot ja www-sivuilla huomioidaan aktiiviset kampanjat muissa medioissa.

Jokainen www-sivu on oltava navigoitavissa kaikilla käytössä olevilla selaimilla. Viihdesivut ovat asia erikseen, koska viihdesisällön etsijät malttavat ladata dataa, ohjelmistoja ja plug-in:eja selaimeensa.

Asiakkaan on löydettävä etsimänsä tieto kolmella klikkauksella, aikatavoitteena max 3 s. Sisällön latautuminen heti tai max. per sivu alle 5 s. Jos sisällön latautuminen kestää kohderymän yleisimmin käytössä olevalla yhteysnopeudella pitempään, on siitä esitettävä jonkinlainen "tilannetieto".

 

Muutamia verkkosivuesimerkkejä

Muutamia viihteellisiä DHTML esimerkkejä

Tämän sivuston tausta ja toimintaperiaatteet

 

 
 
Hannu Kuukkanen 
Palaute/Contact
In English


E-mail to hannu.kuukkanen(@)webcag.fi