WEBCAG aloitti 
        WWW-sivujen suunnittelun keväällä 94, kun WWW palvelimia 
        alkoi ilmestyä Suomeen. Ensimmäinen graafinen selain "Mosaic" ja 
        hitaat liikennenopeudet, eivät antaneet suuria mahdollisuuksia mutta ympäristö oli sellaisessa valmiudessa, että se pystyi vakuuttamaan Internetin olevan kehittymässä mediaksi markkinointiviestinnän tarkoituksiin. 
        Yhteistyökumppanina oli aluksi Mofile Place WWW-verkkojulkaisu. 
 Mofile-yhteistyö 
        käsitti "ilmoitustilamyyntiä", sekä Mofilen sisällön 
        kehittämistyötä.   
        Tuolta ajalta olivat peräisin Arctia Partners:n ja Pauligin ensimmäiset 
        kaupalliset WWW-sivut.   
Arctia Partners myi (tietääksemme ensimmäisenä Suomessa) sivuillaan hotellihuoneita. 
        Toimme myös -94 Lenigrad Cowboysit Mofilen sivuille, joka seikka 
        nosti Mofile Place:n kävijämäärän heti kymmenkertaiseksi.  
         
        Myös kansaenvälisestikin tunnetun luontovalokuvaaja Matti A. 
        Pitkäsen kuvagalleria perustettiin Hannu Kuukkasen neuvottelujen 
        tuloksena Mofile Placeen.   
        Yhteistyö Mofilen kanssa päättyi keväällä 
        95.   
        Pitkäsen sivusto sai myöhemmin kasteessa nimen Photonet ja se 
        html-koodattiin omaksi sivustokseen Markkinointi Instituutin WWW tutorointiprojektina -96. 
        Sivujen suunnittelu ja grafiikka oli Hannu Kuukkasen tuotantoa.   
        Sivusto sai European On Line:n "Best of Europe" sertin 14.2.1997. 
          
          
         Keväästä 
          95 alkaen WEBCAG on ollut "medioista" riippumaton WWW-palvelujen suunnittelija 
          ja sisällön tuottaja.   
          Vuoden 95 alussa syntyi STAKES:n WWW-ilme, sekä aloimme yhteistyöprojektin 
          Net People:n kanssa, Suomen ensimmäisen 
          kaupallisen Musiikki-Sivuston perustamiseksi.   
          Se aloitti Fuugan osalta jo syksyllä 95. Hanke kaatui laajemmilta 
          osin Teoston vitkasteluun järkevän nettihinnoittelun kehittämiseksi. 
          Kun WWW-kaupan näytemusiikin (20s) hinnoittelun lähtökohta 
          oli tuolloin sama, kuin TV- tai radiospotin mainospalassa. Peruste oli järjetön. 
 
          Kaupallisella sektorilla valmistui Fazerleipomoitten sivut keväällä 
          -96 ja tavoitteena oli 2000 sivuhakua viikossa toukokuussa. Tämä 
          saavutettiin. Osoitetta levittiin valtakunnallisissa medioissa satunnaisena 
          osoiterivinä sekä hakupalveluitten kautta. Heikosta julkisuudesta 
          huolimatta kävijämäärä nousi huippulukemiin 
          vuoteen 98 mennessä jolloin sivuhakuhuiput (10 000 - 30 000) olivat aikansa 
          eliittiä. Fazer Leipomot Oy:n WWW-sivut toimitettiin avaimet käteen 
          periaatteella+ Webmasterointi.  
          Saitista kertyi erittän vankka kokemus siitä, mikä vetää 
          oikean kohderyhmän yleisöä WWW-sivuille.  
           
          Hoasin sivut tuotettiin alun perin Mainostoimisto HPV:n kanssa yhteistyössä 
          ja niillä markkinoitiin Hoasin asuntoja ja vähennettiin opiskelija-asiakkaitten 
          tarpeetonta juoksuttamista. 
          Asiakas oli erittäin tyytyväinen sivuston toimivuuteen ja 
          saatuihin tuloksiin. Sivustoja pystyi selaamaan jopa tekstiselaimella 
          ja sivustossa huomioitiin palvelun käyttäjän erilaiset lähestymissuunnat 
          asuntoa hankittaessa. Sivuilta löytyivät asuntojen sijainnit 
          karttapohjilla, asunnot löytyivät myös oppilaitosten 
          mukaan ja sivustoilla toteutettiin mm. Excell-ohjelmistosta generoitua 
          tietokantasivua asuntojen varaustilanteen seuraamiseksi. Sivustossa 
          oli myös hakupalvelu jolla voitiin tehdä erilaisia parametroituja 
          hakuja asuntokantaan.
                        
                       
                       
                       
 | 
      
         Mainostoimisto HPV:n alkuperäiset 
        www-sivut syntyivät WEBCAG:n avustuksella.  
        HPV:n kanssa jatkui pitkä, monivuotinen yhteistyö mainonnan 
        ja www-median suunnittelun saralla. 
         
           Promicro Oy:n WWW-sivut tehtiin keväällä 
          96.   
          Victor EK:n kotisivut toteutettiin keväällä 97 yhdessä 
          Meridian X:n kanssa.   
          Keväällä 98 aloitettiin Leipätiedotus ry:n saitin 
          suunnittelu, joka avattiin täyteen laajuuteensa syskuussa 98, sekä 
          Hoasin sivuston grafiikan ja navigoinnin (käyttöliittymän) 
          uusinta 98 syksyllä : projektin grafiikan tuotti mainostoimisto 
          Daff. Alli Paasikiven säätiön saitti 1999. Mainostoimisto 
          Medi Design:n saitti 1999. ISKU Oy:n sivusto uusittiin 1999 (VPV Euro 
          RSCG Oy:visu). Helsingin Dataladonta, saitin suunnitteluu ja toteutetus 
          www.dataladonta.fi v.2000. Marja Tolvanen Oy www-saitin uudistus, v.2000. 
          Taidekeskus Salmelan/HPV www-sivusto avattiin juuri helmikuussa 2000. 
          Väinö Tannerin säätiön/HPV sivut avattiin maaliskuussa 
          2000.   
         
        
          
         WEBCAG   
          kehitti myös WWW-osaamisen yhteistyöketjua, virtuaalityöryhmää, 
          jossa merkittävänä osana oli tuolloin CGI-rajapintaa 
          hyödyntävä ohjelmointitaito ja Java-sovellukset.      
               1.4.2000     
          WEBCAG  lopetti toimintansa Hannu 
          Kuukkasen siirryttyä VTT:n palvelukseen erkoistutkijaksi. Kiitämme 
          asiakkaitamme hyvästä ja useimmassa tapauksessa pitkään 
          jatkuneesta yhteistyöstä.          
                
         WWW-suunnittelussa 
          käyttämiämme teesejä:  
         Kaiken www-suunnittelun periaatteena on oltava kohderyhmän huomioonottaminen: helppokäyttöisyys, selkeys. Sisällön, käyttöliittymän ja visualisoinnin 
          tulee noudattaa tätä periaatetta.  
        Yrityksen viestintä on sovitettava asiakkaiden tarpeisiin web-palveluissa. 
         Jokaisen www-sivuston tulee heijastaa yrityksen imagoa ja/tai tuotteen 
          "brändiä", ei suunnittelutoimiston omaa "Webbi-käsitystä" 
          tai päivän "Webbi-muotia".  
         Www-sivustojen 
          tulee kulkea käsikädessä yrityksen muun markkinoinnin 
          ja mainonnan kanssa. Www-osoite on esillä medioissa kuten muutkin 
          yhteystiedot ja www-sivuilla huomioidaan aktiiviset kampanjat muissa 
          medioissa.  
         Jokainen www-sivu on oltava navigoitavissa kaikilla käytössä 
          olevilla selaimilla. Viihdesivut ovat asia erikseen, koska viihdesisällön 
          etsijät malttavat ladata dataa, ohjelmistoja ja plug-in:eja selaimeensa. 
         Asiakkaan on löydettävä etsimänsä tieto kolmella 
          klikkauksella, aikatavoitteena max 3 s. Sisällön latautuminen heti tai max. per sivu alle 5 s. Jos sisällön latautuminen kestää          kohderymän yleisimmin käytössä olevalla yhteysnopeudella 
          pitempään, on siitä esitettävä jonkinlainen 
          "tilannetieto". 
           
            
        Muutamia 
        verkkosivuesimerkkejä   
              Muutamia 
          viihteellisiä DHTML esimerkkejä      
         
        Tämän 
          sivuston tausta ja toimintaperiaatteet  
             
         
               |