WEBCAG aloitti
WWW-sivujen suunnittelun keväällä 94, kun WWW palvelimia
alkoi ilmestyä Suomeen. Ensimmäinen graafinen selain "Mosaic" ja
hitaat liikennenopeudet, eivät antaneet suuria mahdollisuuksia mutta ympäristö oli sellaisessa valmiudessa, että se pystyi vakuuttamaan Internetin olevan kehittymässä mediaksi markkinointiviestinnän tarkoituksiin.
Kaupallisella sektorilla valmistui Fazerleipomoitten sivut keväällä
-96 ja tavoitteena oli 2000 sivuhakua viikossa toukokuussa. Tämä
saavutettiin. Osoitetta levittiin valtakunnallisissa medioissa satunnaisena
osoiterivinä sekä hakupalveluitten kautta. Heikosta julkisuudesta
huolimatta kävijämäärä nousi huippulukemiin
vuoteen 98 mennessä jolloin sivuhakuhuiput (10 000 - 30 000) olivat aikansa
eliittiä. Fazer Leipomot Oy:n WWW-sivut toimitettiin avaimet käteen
periaatteella+ Webmasterointi.
|
Mainostoimisto HPV:n alkuperäiset
www-sivut syntyivät WEBCAG:n avustuksella.
Promicro Oy:n WWW-sivut tehtiin keväällä
96.
WEBCAG kehitti myös WWW-osaamisen yhteistyöketjua, virtuaalityöryhmää, jossa merkittävänä osana oli tuolloin CGI-rajapintaa hyödyntävä ohjelmointitaito ja Java-sovellukset. 1.4.2000 WEBCAG lopetti toimintansa Hannu Kuukkasen siirryttyä VTT:n palvelukseen erkoistutkijaksi. Kiitämme asiakkaitamme hyvästä ja useimmassa tapauksessa pitkään jatkuneesta yhteistyöstä. WWW-suunnittelussa käyttämiämme teesejä: Kaiken www-suunnittelun periaatteena on oltava kohderyhmän huomioonottaminen: helppokäyttöisyys, selkeys. Sisällön, käyttöliittymän ja visualisoinnin tulee noudattaa tätä periaatetta. Yrityksen viestintä on sovitettava asiakkaiden tarpeisiin web-palveluissa. Jokaisen www-sivuston tulee heijastaa yrityksen imagoa ja/tai tuotteen "brändiä", ei suunnittelutoimiston omaa "Webbi-käsitystä" tai päivän "Webbi-muotia". Www-sivustojen tulee kulkea käsikädessä yrityksen muun markkinoinnin ja mainonnan kanssa. Www-osoite on esillä medioissa kuten muutkin yhteystiedot ja www-sivuilla huomioidaan aktiiviset kampanjat muissa medioissa. Jokainen www-sivu on oltava navigoitavissa kaikilla käytössä olevilla selaimilla. Viihdesivut ovat asia erikseen, koska viihdesisällön etsijät malttavat ladata dataa, ohjelmistoja ja plug-in:eja selaimeensa. Asiakkaan on löydettävä etsimänsä tieto kolmella klikkauksella, aikatavoitteena max 3 s. Sisällön latautuminen heti tai max. per sivu alle 5 s. Jos sisällön latautuminen kestää kohderymän yleisimmin käytössä olevalla yhteysnopeudella pitempään, on siitä esitettävä jonkinlainen "tilannetieto".
Muutamia verkkosivuesimerkkejä Muutamia viihteellisiä DHTML esimerkkejä Tämän sivuston tausta ja toimintaperiaatteet
|
Hannu Kuukkanen |
Palaute/Contact | In English |