Helsingin yleiskaavaehdotus ja Laajasalo

Helsingin uusi kaavaehdotus on tehty tarkoitushakuisesti hyvin ylimalkaiseksi. Jos tämä kaavaehdotusmalli menee läpi, kaavoittaja ja Helsingin kaupunki, voi tulevaisuudessa muuttaa vapaasti rakennusmaa-alueita +- 100 metrin säteellä ja rakentaa alueen kuten tahtoo. Asukkaiden mielipiteiden kyselyt ovat näennäis-demokratiaa, koska ne eivät näytä vaikutavan suuremmin suunnitelmiin tai suunnitelmien esittämisen tarkkuuteen. Muistakaa tämä asia kunnallisvaalien lähestyessä.

Helsingin yleiskaavaehdotus asemoituna tieverkon päälle. Tieverkko on hyvin ylimalkainen (kaupungin kaavoitussivuilta) mutta antaa osviittaa enemmän, kuin pelkkä pikselikartta. Koko katuverkkokartta löytyy kaupungin sivuilta. Tiedosto on kookas: http://www.hel.fi/hel2/ksv/Liitteet/2015_kaava/teemakartta_tiekatubaanaverkko_061015.pdf >

Kaavaehdotus ja tieverkko

Mielenkiintoinen kohta on ylimalkainen huitaisu pikaraitiotien varaukseksi Santahaminaan. Rata kulkisi tämän mukaan läpi omakotialueen. Muunkinlaista kuvaa tästä raitiolinjasta löytyy. Kelaa sivua alaspäin

Tunneli Gunillantien risteykseen

Tässä kaupungin kaavoituskuvassa (hyvin ylimalkainen sekin) näkyy sinisenä tunnelipätkä mäen ja omakotialueen alitse. Tunnelin aukko ilmestyy Reiherintien risteykseen ns. "Laajasalon viiskulmaan". Lähde: http://www.hel.fi/hel2/ksv/Aineistot/maanalainen/hgin_maanalainen_yleiskaava_kartta1.pdf. Katso toinen esitys samasta tilanteesta alla. Missä maanpäälinen raide sitten kulkeekaan? Tuskin noiden kivitaloalueiden läpi. Muistan nähneeni joskus tarkemman version jossa raitiotie kulki Reiherintien vierellä ja suuntaisesti. Uusissa tarkemmissa kaavoissa raitiotien paikalle on piirretty kivitaloja. Katso myös sivu nykyisestä "Laajasalon viiskulmasuunnitelmasta" >.

Tunneli Gunillantielle

Tässä on sama tilanne uudella tavalla ylimalkaisesti esitettynä. Tuo Viiskulmasta jatkuva raide kulkee edelleen seuraavan mäen yli maanpinnalla (merkintöjen mukaan) . Sille kohtaa on pakko rakentaa ilmeisimmin myös tunneli, koska se ylittää korkeahkon mäen mennessään. Maanalaisen yleiskaavan 2002 selostuksessa tunneli alkaisikin vasta ennen Santahaminan siltaa (ylimalkaisesti) Santahaminan suuntaan. Vuonna 2002 uskottiin ilmeisen vahvasti, että Santahaminaa päästäisiin piakkoin rakentamaan. Nyt suunnitelman painopisteitä on muutettu.

Kuvan selitykset: S5 Pikaraitiotie Katajanokalta Laajasaloon. Nämä seuraavat liittynevät vanhoihin metrosuunnitelmiin. Ne saattavat nyt muuttua pikaraitiotietunneleiksi, tai sitten ei?
S32 Laajasalontien tunneli, S33 Laajasalon tunneli Santahaminaan.

Laajasalonalueen yleiskaava vertailu>

Helsingin kaavoitusperiaatteita >

Laajasalon kaupunkibulevardista ja rakentamisen tiivistämiskaavaillusta, löytyy aineistoa sivulta:

http://www.hel.fi/hel2/ksv/julkaisut/yos_2014-13.pdf >